Hrozí vám sklon k demenci?

Příčiny a typy demencí je celá řada. Existují však určitě rizikové faktory, které předcházejí takovému onemocnění. Dobrou zprávou je, že tyto rizikové faktory jsou ovlivnitelné. A díky tomu můžeme významně snížit riziko rozvoje demence.

Následujících 24 otázek z knihy Bystřejší mozek od Sanjaye Gupty, vám pomůže zjistit, zda vás tyto rizikové faktory ohrožují a mohly by tak přispět možnému rozvoje degenerace mozku a vzniku demence. Některé otázky se vám mohou zdát zvláštní, i tak vězte, že mají své určité opodstatnění. Otázky byly konstruovány na základě výsledků několika výzkumů zabývajících se faktory vzniku neurodegenerativních onemocněních. 

Na níže uvedené otázky odpovězte ANO/ NE. 

  1. Trpíte nějakým onemocněním souvisejícím s mozkem nebo máte diagnostikovánu mírnou kognitivní poruchu? 
  2. Vyhýbáte se namáhavému fyzickému cvičení? 
  3. Trávíte většinu dne vsedě? 
  4. Máte nadváhu, či obezitu? 
  5. Jste žena? 
  6. Máte diagnostikovánu nějakou kardiovaskulární chorobu? 
  7. Trpíte nějakou metabolickou poruchou, jako je vysoký krevní tlak, inzulinová rezistence, cukrovka nebo zvýšený cholesterol? 
  8. Byla vám někdy diagnostikována infekce, která může vést k chronickému zánětu a neurologickým následkům (například lymeská borelióza, herpes, syfilis)? 
  9. Berete léky, u nichž jsou známy možné účinky na mozek, například antidepresiva, anxiolytika, léky na tlak, statiny, inhibitory protonové pumpy či antihistaminika? 
  10. Utrpěli jste někdy traumatické poranění mozku/hlavy? Ať už při nehodě, sportu či obdobných situací? Byl vám někdy diagnostikován otřes mozku? 
  11. Kouříte nebo jste dřív kouřili? 
  12. Trpěli jste někdy depresí? 
  13. Postrádáte kontakty s lidmi? 
  14. Dosáhli jste nejvýš středoškolského vzdělání? 
  15. Jíte hodně průmyslově zpracovaných, sladkých, tučných potravin a málo celozrnných výrobků, ryb, ořechů, olivového oleje, čerstvého ovoce a zeleniny? 
  16. Trpíte neustálým, chronickým stresem? (Stres zažívá každý. Zde jde o stres, který trvá nepřetržitě nebo je přítomen častěji, než je zdrávo, a vy ho zvládáte jen obtížně.) 
  17. Užívali jste někdy nadměrně alkohol? 
  18. Trpíte nějakou poruchou spánku (např. nespavost, spánková apnoe) nebo pravidelně špatně spíte z jiného důvodu? 
  19. Trpíte ztrátou sluchu? 
  20. Chybí ve vašem životě kognitivní výzvy typu učení se něčemu novému nebo hraní her, které vyžadují hodně přemýšlení? 
  21. Postrádá vaše zaměstnání komplexní práci s lidmi v podobě přesvědčování, školení, udílení instrukcí či dohledu? 
  22. Je vám víc než šedesát pět let? 
  23. Máte „v rodině“ Alzheimerovu chorobu nebo jste nositeli „genové varianty“ APOE3 či APOE4, případně obou? 
  24. Staráte se o osobu trpící nějakou formou demence, včetně Alzheimerovy choroby? 


Pokud jste odpověděli 5x a vícekrát „ANO“ je vysoce pravděpodobné že jste v současné době ohroženi degenerací mozku. Nepropadejte však panice! Mnoho z výše uvedených jsou rizikové faktory, které lze svým chováním ovlivnit ve svůj prospěch, a tak zlepšit svoji situaci a snížit budoucí ohrožení rozvoje rizika demencí (například Alzhaimerovy choroby) či jiných onemocněních (Parkinsonovy choroby, deprese, úzkosti či panické poruchy). Nebojte v následujících modulech se podíváme na to, co můžete pro svůj mozek i vaše tělo udělat, aby bylo v kondici.

Pokud jste odpověděl/a 1x či 2x ANO, doporučujeme si kurzem projít také a zopakovat si zásady pro zdravý mozek v kondici.