Definování informační potřeby

Samotnému vyhledávání informací v každém případě předchází naše informační potřeba. Tu pak můžeme dále dělit různými způsoby. Například na potřeby vnitřní a vnější.

Vnitřní potřeba vychází z nás samotných. Tedy, když si ráno řeknete, že chcete například vědět, co se v poslední době událo ve světě. Tato konkrétní potřeba pak vede k tomu, že si buďto zapnete televizi nebo počítač a podíváte se na zpravodajství nebo web nějakého deníku. Motivů, proč vyhledávat informace, může být nespočet – chcete se naučit, jak uvařit nějaké jídlo, rádi byste se dozvěděli, jak fungují cloudová úložiště, nebo jen potřebujete v počítači vyhledat konkrétní soubor, který chcete někomu poslat.

Vnější informační potřeba pak přichází z externího zdroje vzhledem k různým okolnostem. Může se jednat například o situaci, když se vám nedaří vaše zařízení připojit k wi-fi síti. Normálně byste informace o připojení k wi-fi nehledali, ale tato konkrétní situace vás najednou donutila otevřít nápovědu a podívat se, zda neexistuje nějaké jednoduché řešení problému.

Je velmi důležité identifikovat to, co konkrétně chceme vědět a jaké informace potřebujeme. Od toho se pak totiž odvíjí i samotný proces vyhledávání. Potřebujete vyhledat pouze seznam nejčastějších problémů při připojování k wi-fi síti? Nebo vás zajímá už nějaký konkrétní problém? A případně jaký? Čím konkrétnější v definování své informační potřeby budete, tím jednodušší pro vás bude dopátrat se té správné informace co nejrychleji.