Praktický program pro realizaci jednotlivých kroků – TOTO BUDE SAMOSTATNÝ KURZ zde pouze followup

 30 minut

Poslechněte si následující část jako podcast.


Nebojte, již vás nebudeme zatěžovat obecnými pravdami, které nám poslouží k lepšímu duševnímu a tělesnému stavu nejen těla, ale i mozku. V této prakticky zaměřené části si uvedeme konkrétní příklad 12týdenního programu, který se dá vcelku jednoduše zařadit do denního života. Zejména pokud chcete svůj životní styl zlepšit, předcházet možnému riziku civilizačních onemocnění a vyhnout se tak demenci ve stáří.

12 týdnů se může zdát jako dlouhá doba. Nemějte však obavy, neboť nejde o nic náročného. Jenom si musíte stanovit vlastní priority v oblastech života, které povedou k lepšímu, pevnějšímu a plnohodnotnějšímu životu.

Tento plán byl vytvořený jako pozvolný a jednoduchý proces, který je vhodný pro všechny. Ovšem pokud víte o nějakém zdravotním omezení, problému, je vhodné konzultovat vše s vašim lékařem. Praktický lékař může provést i krevní testy, které po nějaké době je vhodné zopakovat. Díky tomu dostanete i objektivní zpětnou vazbu tohoto programu.

Cílem je každý týden zavést alespoň jede nový návyk. První týden je „nejtěžší“ neboť si budete osvojovat pět různých návyků, na základě jednotlivých oblastí, které jsme vysvětlovali v předchozích modulech. Nesnažte se měnit víc věcí zaráz, ale přidávejte postupně, ať se zbytečně nedemotivujete.

Těmito oblastmi jsou:

  1. Cvičení a pohyb
  2. Vědomí smyslů, učení a objevování
  3. Spánek a odpočinek
  4. Výživa (zaměřená více pro mozek)
  5. Společenské vztahy

Druhý týden bude opakovaní těchto návyků a od třetího týdne budete začleňovat další nové návyky až do dvanáctého týdne. Je možné, že vám dvanáct týdnů nebude stačit, než si zcela osvojíte všechny návyky zdravého režimu. Důležité je vytrvat, aby se jednotlivé návyky zautomatizovaly a staly se tak každodenní součástí jako běžná norma.

Ze začátku je vhodné si vše mírně naplánovat (zbytečně to nepřehánějte). Naplánujete si kdy budete provádět jednotlivé aktivity, kdy nakupovat, kdy vařit, kdy cvičit, ale také kdy vyrazíte mezi lidi a setkáte se s přáteli. Nejedná se však o dril. Pokud se vám zde poskytnuté návrhy nebudou líbit, prostě je nahraďte něčím jiným, co se vám zamlouvá více, nicméně samozřejmě ať je to v kontextu zdravého stylu.

Chápeme, že máte obavy, že se to může zdát nad vaše síly. Že byste museli začít cvičit, i když jste dlouho nic nedělali, či začali meditovat nebo se museli vzdát svých oblíbených jídel a začít více chodit mezi lidi. Zbavit se závislosti na cukru i nechuti k fyzické námaze může být náročné, ale výsledky rozhodně budou stát za to. Bohužel každá změna, výstup z komfortní zóny, výzva a změny dlouhodobých návyků vyžadují úsilí a vůli.